Minder leegstand door samenwerking?

Leegstand van winkels. Momenteel iets waar u niet om heen kunt. Loop door een gemiddelde winkelstraat en naast de gebruikelijke “sale” en “uitverkoop” posters, ziet u even zo vaak “te huur”, “te koop” of “wegens omstandigheden gesloten”. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan de sluiting van de Polare-vestigingen

Datum:  21 november 2016

Gewijzigd  14 november 2023

Geschreven door:  Jeroen Brinkman

Leestijd:  +/- 2 minuten

Leegstand van winkels. Momenteel iets waar u niet om heen kunt. Loop door een gemiddelde winkelstraat en naast de gebruikelijke “sale” en “uitverkoop” posters, ziet u even zo vaak “te huur”, “te koop” of “wegens omstandigheden gesloten”. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan de sluiting van de Polare-vestigingen.

Wat te doen?

Kunt u hier iets tegen doen? Premier Rutte zou zeggen, geef meer geld uit en heb vertrouwen. Dat is natuurlijk iets te gemakkelijk. Belangrijker is dat winkelgebieden aantrekkelijker worden gemaakt. Mensen moeten niet alleen daar komen om te winkelen, maar ook om te verblijven en belevenissen te ervaren. U moet de consument iets bieden, zodat de consument niet alles via het web besteld.

Samenwerking noodzaak

Om dat voor elkaar te krijgen is samenwerking tussen de verschillende marktpartijen en overheden noodzakelijk. Kijk bijvoorbeeld naar de Nijmeegse Vierdaagse. Een jaarlijks evenement dat zijn weerga niet kent, midden in de stad, waarbij vele partijen samenwerken en daar baat bij hebben. Samen sta je sterker! Door het hele jaar heen kunnen partijen natuurlijk ook samenwerken bijvoorbeeld om meer concreet een andere bestemming voor een winkelpand te realiseren. Is er sprake van een leeg pand, nabij het centrum, bekijk dan of in overleg met alle partijen dit pand bijvoorbeeld tot een stadshotel kan worden getransformeerd. Bestemmingen moeten worden gewijzigd en in samenspraak kan meer worden bereikt.

Kan de planologische bestemming niet worden gewijzigd, sluit dan zo nodig tijdelijke huurcontracten, bijvoorbeeld met een winkelier voor maximaal twee jaar. Zie het als een proefperiode. Gaat het goed, dan hebben huurder en verhuurder baat bij verlenging. Gaat het slecht, dan kun je zonder problemen afscheid nemen van elkaar en kunnen beide partijen iets nieuws proberen.

Minder leegstand door samenwerking

Probeer het probleem van leegstaande winkelpanden op te lossen en aan te pakken door samenwerking op lokaal, regionaal en provinciaal niveau, zowel met marktpartijen als met overheden. Dat is ook de conclusie van het rapport “Winkelgebied in de toekomst” dat recent is gepresenteerd.


Blijf scherp

Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.