Datum: 22 november 2021
Gewijzigd 14 november 2023
Geschreven door: Erik Jansen
Leestijd: +/- 2 minuten
Waarom draag je een helm? Om je hoofd, is het lollige antwoord. Niet grappig is de realiteit, namelijk dat de veiligheid - wat toch het primaire doel is - dan in de meeste gevallen niet gegarandeerd is. Wist u bijvoorbeeld dat een helm een houdbaarheidsdatum heeft? Bart Groothuijze weet dat wél. Zijn diepgaande kennis over helmen leidde tot de onderneming Castodian. Hij vertelt hoe hij werkt aan zijn missie ‘altijd de veiligste helm beschikbaar, voor iedereen, wereldwijd’.
De toevoeging wereldwijd zegt wat over de omvang van zijn missie. En als we kijken naar de cijfers, is duidelijk welk gigantisch probleem Bart wil oplossen. Zit u?Een onveilige helm is een van de hoofdoorzaken van wereldwijd én alleen al onder motorrijders 400.000 doden, 15 miljoen zwaargewonden en een kostenpost van 240 miljard dollar per jaar. And counting…, want ook het gebruik van speed pedelecs en scooters, waarbij een helmplicht geldt, is booming.
Bart verkrijgt zijn helmkennis in de periode van z’n 16e tot z’n 26e, tijdens zijn baan in de plaatselijke motorzaak. Na z’n opleiding Commerciële Economie werkt hij bij en voor verschillende - al dan niet eigen - ondernemingen en op het laatst bij Oost NL, een regionale ontwikkelingsmaatschappij. Bart weet nog precies het moment waarop hij werd gegrepen door zijn missie. “Het nieuwsartikel dat Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, in samenspraak met de KNMV erkent dat oude helmen onveilig zijn, dát was mijn cue. Het startsein voor een ingrijpende beslissing. Ik zegde mijn betrekking op en ging fulltime aan de slag om het gebruik van helmen veiliger te maken.”
Bart ontwikkelt het gedachtegoed rondom veilige helmen, dat hij verwoordt in een zestal elementaire zaken die samen iedere helm veilig maken voor zijn gebruiker. En tegelijk ontwikkelt hij met een team specialisten een sensor die in principe elke helm de veiligste helm maakt voor zijn of haar gebruiker, vóór, tijdens en na een ongeluk. Over de zes criteria vertelt Bart: “Eigenlijk zijn ze zo logisch dat het open deuren zijn. Maar inmiddels weet ik dat de meeste mensen er geen probleem in zien om op de motor te stappen met een helm die 15 jaar oud is, met zoveel krassen op het vizier dat je overdag meer sterren ziet dan ‘s nachts.”
De zes criteria zijn: de juiste certificering voor een helm (voor o.a. racen, toeren of het land waarin je rijdt), de helm heeft géén defecten of beschadigingen (zoals een gekrast vizier), de leeftijd van een helm (of je hem nou gebruikt of niet, na gemiddeld 7 jaar vangt het binnenmateriaal van een helm geen schokken meer op), de juiste pasvorm (een veilige helm zit om je hele hoofd strak, een te grote helm werkt als een guillotine), verontreiniging (van binnen en buiten) en juiste toepassing (zoals het kinbandje sluiten). De sensor die Bart ontwikkelt, speelt een belangrijke rol bij deze zes criteria. Deze meet vibraties, geluid, g-krachten, etc. En bij een extreem hoge impact geeft de sensor een melding aan 112, als de eigenaar niet binnen een bepaald tijdsbestek reageert.
Het contact met een toenmalig advocaat van Poelmann van den Broek was vooral oriënterend, maar Bart voorziet wel dat hij in de toekomst met juridische vraagstukken bij Poelmann van den Broek aanklopt. Bart: “We huren een werkplek bij Startup Nijmegen en daar kwam ik in gesprek met een toenmalig advocaat. Doortastend raakte hij direct de kern met scherpe vragen over aansprakelijkheid in Nederland en andere landen. Met de stichting Castodian wil ik bewustzijn creëren bij alle stakeholders en met name bij ngo’s en overheden. Daarnaast wil ik andere bedrijfsvormen oprichten voor commerciële activiteiten die het gedachtegoed van Castodian ondersteunen, zoals een helm-refittingservice. Ik vind het heel prettig om nu al te weten dat ik me dan niet druk hoef te maken over eventuele juridische risico’s.”
Een hoogtepunt in het bestaan van de onderneming is voor Bart de uitnodiging die hij ontving van Techleap met boegbeeld Constantijn van Oranje, dat startups verbindt met investeerders. Als gevolg daarvan ging Bart als één van de geselecteerde innovatieve startups naar de CES, de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Inmiddels spreekt Bart met de WHO, de FIA (internationale federatie van verschillende nationale auto-, motorsport- en motorclubs), de ACEM (The Motorcycle Industry in Europe), de EU én regeringen van landen als Australië, Singapore, Midden en Zuid Amerika. Bart: “Onlangs was ik in contact met Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en ook zij stond ervan versteld hoe groot de impact is en hoe weinig aandacht ervoor is.”
Ook bekende helmmerken als Arai en Shoei zijn zeer geïnteresseerd in de activiteiten van Castodian en enkele merken willen met betrekking tot de sensor graag een exclusieve deal. Maar daarin is Bart niet geïnteresseerd. En dat illustreert meteen een moeilijk punt, waardoor hij zich echter niet uit het veld laat slaan. “Geld speelt een grote rol en zorgt ervoor dat het niet zo snel gaat als ik zou willen. Maar ik blijf bij m’n missie, ik vind dat iedereen recht heeft op de voor hem of haar veiligste helm, van de Nederlandse motorfan tot de brommerrijders in Vietnam.” Bent u geïnteresseerd in de activiteiten van Castodian? Neem gerust contact op met Bart Groothuijze via castodian.com.
De rubriek #startupsanddowns laat zien wat Poelmann van den Broek kan betekenen voor ondernemingen in het nabijgelegen bedrijfsverzamelgebouw StartUp Nijmegen. Een toenmalig advocaat Ondernemen heeft zich daar namens Poelmann van den Broek aan verbonden door ondernemers te begeleiden en regelmatig spreekuren en sparringsessies te houden. Dat doet hij omdat wij als kantoor vinden dat jonge ondernemers een vliegende start verdienen en vanuit z’n persoonlijke interesse.
Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.