Datum: 24 mei 2022
Gewijzigd 14 november 2023
Leestijd: +/- 2 minuten
Dat te midden van de lockdown een prachtig nieuw initiatief mensen bij elkaar kan brengen, bewijst Mendel Janssen. Als horeca-leverancier zit hij in maart 2020 precies één week in zak en as. Dan bedenkt hij Nijmegen Culinair, de restaurant cadeaukaart 2.0. Na overweldigend succes in Nijmegen, brengt hij het concept van Culinair nu ook naar andere grote steden en misschien zelfs het buitenland. Over de juridische stappen voor dat laatste sprak Mendel met een van onze advocaten. Prima verhaal dus voor deze rubriek #startupsanddowns.
Nijmegen Culinair is een restaurant cadeaukaart met een aantal extra’s, die naadloos aansluiten bij de tijdgeest. Naast het bekende principe ‘gun jezelf of een vriend een leuk etentje’, steun je - zonder zelf te investeren - een goed doel in je eigen stad. Het lokale karakter van de kaart vergroot de betrokkenheid en geeft handen en voeten aan het inzicht van velen nu: ‘we moeten het samen doen’. Je steunt met de kaart namelijk het restaurant dat je kent én de voetbalvereniging van je dochter of het verzorgingshuis van je moeder. Dit feelgood-gevoel wordt versterkt doordat deelnemende restaurants zijn geselecteerd op vier criteria: de hoogste kwaliteit, de mooiste locatie, het meest unieke concept qua eten of werkwijze en rijke geschiedenis. Het is altijd een mix van de meest geliefde zaken voor elke portemonnee.
Feelgood-momenten zijn er ook voor Mendel. Dat begint al op de eerste dag, vertelt hij: “Het concept was bedacht, nu moest het nog worden verkocht. In m’n studententijd was ik redelijk succesvol als verkoper langs de deuren voor goede doelen. Ging ik dat nu weer doen? Ik twijfelde. Voordat ik op die eerste bel durfde te drukken, moest ik toch echt weer gigantisch uit m’n comfortzone. Om half tien belde ik aan en vanaf dat moment had ik de hele dag succes. Gedurende de hele dag heb ik maar drie keer ‘nee’ ontvangen.” Een mooie ‘up’ voor de start-up, zeker in deze moeilijke periode.
Maar ‘downs’ zijn er ook. Het is een enorm moeilijk en lang traject om officieel ingeschreven te worden als elektronischgeldinstelling. Mendel: “Om van onze kaart een betrouwbaar en veilig betaalmiddel te maken, moest mijn bedrijf erkend worden door De Nederlandse Bank. Het viel niet mee om aan te tonen dat we aan alle voorwaarden voldoen, omdat het een nieuw concept is. Uiteindelijk is dat gelukt en ben ik volgens de regels vrijgesteld van de vergunningplicht.“
Een andere ‘down’ is de investering die Mendel moest doen in een onzekere tijd. Hij werkte maandenlang keihard aan z’n concept, zonder inkomen. “We hebben twee kleine kindjes en dan krab je wel even achter je oren als je je reserves ziet verdampen. Die financiële onzekerheid kostte me heel veel energie. Wat ben ik aan het doen, dacht ik regelmatig. Ik geloofde heel erg in het concept en ik kreeg van alle kanten enthousiaste reacties, maar op een gegeven moment vond ik het helemaal niet meer leuk. Het was december, de vergunning van De Nederlandse Bank bleef maar op zich wachten, de horeca was nog steeds gesloten. Dit dieptepunt verlegde m’n focus echter naar mensen die het nóg moeilijker hadden, de mensen die al jaren in stille armoede leven. In plaats van opgeven besluit ik nog een stapje extra te zetten.”
Samen met Quiet Nijmegen, een stichting die zich inzet voor mensen die onder de armoedegrens leven, zorgt Mendel ervoor dat ruim 700 mensen dat jaar een uitgebreid kerstdiner krijgen van de verschillende restaurants die bij Nijmegen Culinair zijn aangesloten. “Een gigantische eindejaarscampagne, die we binnen een paar weken hebben neergezet,” zegt Mendel. “Ik bezorgde veel maaltijden zelf en ontmoette mensen die moesten huilen van geluk, dat doet wel iets met je. Tegelijk leverde deze actie extra bekendheid en steun.”
Dit is de ‘up’ waar Mendel de benodigde volgende stap kan zetten: het concept groter maken, zodat hij z’n gezin ermee kan onderhouden want de marges zijn klein. “Met de basis die ik heb neergezet kunnen we hetzelfde doen voor andere steden in Nederland. Ik heb supergave contacten met mensen in Den Bosch, Utrecht, Amsterdam, Zuid Limburg, Rotterdam, Den Haag. Op dit punt kan ik goed sparren met een van de advocaten van Poelmann van den Broek. Hij verzekerde me dat m’n concept goed opschaalbaar is, gaf me tips hoe ik het in het buitenland verder kan brengen. Bijvoorbeeld hoe het zit met domeinnamen en het fiscale gedeelte.”
De volgende stap is The Culinair Group. Dit is een landelijk portaal waar je je eigen regio kunt selecteren. Mendel: “Op deze manier brengen we de beste en leukste restaurants van Nederland onder één dak, met de voordelen van lokale betrokkenheid. Perfect voor je stedentripje. Voorlopig gaan we dus eerst in Nederland verder. Maar het vooruitzicht dat we niet bij de grens hoeven te stoppen, geeft me net zo’n boost als het bericht dat de horeca weer open mag.”
Weten waar Mendel zich nu mee bezig houdt? Bekijk deze pagina voor zijn meest recente project 'Lang leve de vaders.' in samenwerking met het Radboud Oncologie Fonds.
De rubriek #startupsanddowns laat zien wat Poelmann van den Broek kan betekenen voor ondernemingen in het nabijgelegen bedrijfsverzamelgebouw StartUp Nijmegen. Onze advocaten hebben zich daar namens Poelmann van den Broek aan verbonden door ondernemers te begeleiden en regelmatig spreekuren en sparringsessies te houden. Dat doen ze vanuit persoonlijk interesse en omdat ze vinden dat jonge ondernemers een vliegende start verdienen.
Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.