Tips & tricks om geschillen over beschikbaarheid van realtimedata in een smart building te voorkomen

Datum:  15 februari 2022

Gewijzigd  14 november 2023

Geschreven door:  Noreen Sturris

Leestijd:  +/- 2 minuten

Een smart building verzamelt via slimme sensoren veel data, bijvoorbeeld over de wijze waarop het gebouw gebruikt wordt. Die data biedt inzicht in de actuele toestand van het gebouw (waar treedt mogelijk slijtage op, waar is onderhoud nodig) en zorgt ervoor dat een smart building (geautomatiseerd) beslissingen kan nemen. Zo kan een smart building bijvoorbeeld de klimaatbeheersing automatisch aanpassen aan het aantal mensen in een ruimte. Daarvoor is een constante (internet-)verbinding tussen de slimme sensoren en het digitale cloudgebaseerde softwareplatform van de smart building vereist. Maar in hoeverre mag je als afnemer van de software (veelal de gebouweigenaar) 100% beschikbaarheid van de software en dus de goede werking van de smart building verwachten? In dit blog geef ik antwoord op die vraag en bespreek ik tips & tricks voor de softwareleverancier en de afnemer om geschillen te voorkomen.

Wil een smart building kunnen functioneren en haar taak als ‘persoonlijke assistent’ van de gebruiker goed kunnen uitoefenen, dan is een stabiele connectie tussen de sensoren en het softwareplatform essentieel. Uiteraard kan dit wel eens misgaan. Maar is de leverancier in dat geval aansprakelijk voor de schade? In een procedure bij het Hof Arnhem-Leeuwarden deed zich afgelopen jaar de vraag voor of een afnemer van software van een werkomgeving ervan uit mag gaan dat zij een 100% gegarandeerde toegang tot deze werkomgeving heeft.[1] Het Hof oordeelde van niet. Daarbij vond het Hof de volgende omstandigheden relevant:

Kortom: of een (nagenoeg) storingsvrije beschikbaarheid van een softwaresysteem mag worden verwacht, hangt af van wat partijen met elkaar hebben afgesproken.

[campagnes]

Actiepunten softwareleverancier

Met onder meer de volgende actiepunten voorkomt u als softwareleverancier een geschil over de toegankelijkheid tot (veelal essentiële) software:

Actiepunten afnemer

Ook voor de afnemer is het van belang duidelijk afspraken vast te leggen in een SLA over de beschikbaarheid. Aanvullend zijn onder meer afspraken van belang over:


Door in IT-contracten aandacht te besteden aan de hierboven genoemde onderwerpen, kunnen toekomstige discussies over de beschikbaarheid van systemen en de gevolgen daarvan zoveel mogelijk worden voorkomen.

Heeft u vragen over smart buildings en de nodige contracten rondom de geïntegreerde software? Neem gerust vrijblijvend contact op met onze specialisten: Valerie Lipman (v.lipman@pvdb.nl) en Noreen Sturris (n.sturris@pvdb.nl).


[1] Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 29 juni 2021, ECLI:NL:GHARL:2021:6380.


Blijf scherp

Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.