Datum: 07 oktober 2019
Gewijzigd 14 november 2023
Geschreven door: Reinier Pijls
Leestijd: +/- 2 minuten
Schaamte en woede. Dat zijn vaak de gevoelens van klanten als ze erachter komen dat ze slachtoffer zijn geworden van factuurfraude. Dat is niet altijd terecht. Criminelen gaan namelijk steeds geraffineerder te werk waardoor factuurfraude soms buitengewoon moeilijk te herkennen is. Toch kan het risico op factuurfraude fors verkleind worden door een aantal (eenvoudige) beveiligings- en voorzorgsmaatregelen.
In dit artikel bespreek ik i) de meest voorkomende vormen van factuurfraude ii) tips om factuurfraude te voorkomen iii) wat u kunt u doen als u geconfronteerd wordt met factuurfraude en tot slot iv) wie de schade draagt bij factuurfraude.
De meest voorkomende vorm van factuurfraude is het verzenden van een nepfactuur voor een betalingsverplichting die niet bestaat of een factuur van een niet-bestaand bedrijf. Deze vorm is – met enige scherpte – vaak goed te herkennen omdat er in de regel geen relatie bestaat met de facturerende partij of geen werkzaamheden verricht zijn.
Risicovoller wordt het als een factuur van bijvoorbeeld een (vaste) leverancier onderschept wordt en het rekeningnummer van de leverancier gewijzigd wordt in het rekeningnummer van de crimineel. Deze vorm is beduidend moeilijker te herkennen, zeker als de vervalste factuur vergezeld gaat van originele bijlagen zoals pakbonnen.
Tegenwoordig worden veel facturen per e-mail gestuurd. Ook digitaal kan echter factuurfraude plaatsvinden. De crimineel hackt dan het system van de leverancier en zendt vanuit daar een valse factuur of een vals bericht over een gewijzigd rekeningnummer. Voor de klant is het net alsof dit bericht van zijn leverancier afkomstig is.
Ook ben ik in de praktijk tegengekomen dat intern bij de leverancier een mol zat die het rekeningnummer wijzigde in een rekeningnummer van hemzelf c.q. een bevriende crimineel. Dit is de meest moeilijke vorm van factuurfraude om te voorkomen.
Tot slot is er nog factuurfraude waarbij een medewerker – vaak van de financiële administratie – zogenaamd van de allerhoogste baas een e-mail ontvangt met het verzoek om met spoed een fors bedrag over te maken naar een rekening. Dit wordt ook wel CEO-fraude genoemd.
Bij alle vormen van factuurfraude geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Hierbij enkele tips om factuurfraude te voorkomen.
Wat te doen bij factuurfraude?
U kunt het risico op factuurfraude beperken. Uitsluiten kunt u het echter helaas niet. Wat moet u nu doen als onverhoopt toch factuurfraude heeft plaatsgevonden?
Belangrijkste tip is dat snelheid geboden is. Time is of the essence. Hoe sneller u handelt, des te groter de kans is dat u nog iets terugziet van het geld.
Uiteraard kunt u de criminelen zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk (laten) aanpakken. De ervaring leert helaas dat bij niet snel handelen dit weinig kansrijk is. Ten eerste omdat het vaak gaat om criminele bendes uit het (verre) buitenland. Ten tweede omdat het geld vaak direct wordt overgeboekt naar buitenlandse rekeningen.
De hamvraag is wie in dat geval de schade draagt: de leverancier, de klant, beiden of misschien een andere partij zoals uw bank of de bank waarbij de fraudeur bankiert?
De hoofdregel is dat de klant – zeker als het gaat om Business-to-Business situaties – de schade draagt. Een geldschuld is namelijk een brengschuld. Dat betekent dat de klant ervoor moet zorgen dat de betaling ook daadwerkelijk aankomt bij de leverancier. Concreet betekent dit dat de klant in beginsel nogmaals de factuur zal moeten betalen.
Onder omstandigheden kan dit onredelijk zijn en is een andere uitkomst mogelijk. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als duidelijk is dat binnen de organisatie van de leverancier een malverserende medewerker zit die de factuur vervalst heeft. Ook bij consumenten wordt soms een andere verdeling gehanteerd.In het verleden – met name toen banken nog geen naam-rekeningnummer controle uitvoerden – is gepoogd om ook banken aansprakelijk te stellen. Daar viel op het eerste gezicht ook veel voor te zeggen omdat bij naam-rekeningnummer controle door banken factuurfraude vaak voorkomen had kunnen worden. Daarbij hebben banken (onder omstandigheden) een zorgplicht niet alleen richting hun eigen klanten, maar ook richting derden.
Toch zijn verreweg de meeste claims tegen banken afgewezen. In enkele gevallen – onder bijzondere omstandigheden, waarbij met name het verdachte karakter van transacties door de bank erkend is, maar er desalniettemin niet ingegrepen is – zijn claims toegewezen. Ook dan zijn diepe zakken en een lange adem nodig om gelijk te krijgen.
Factuurfraude is een groot en actueel probleem. Voorkomen is beter dan genezen. Zorg er dus ervoor dat de kans dat u dit overkomt zo klein mogelijk is. Als het toch gebeurt, onderneem dan direct actie en schakel een advocaat in. Dan heeft u de grootste kans dat u (nog iets van) het betaalde bedrag terugziet.
Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.