Datum: 07 maart 2018
Gewijzigd 14 november 2023
Leestijd: +/- 2 minuten
Wanneer een bestuursorgaan niet op tijd besluit op een aanvraag voor een omgevingsvergunning, ontstaat de vergunning in bepaalde gevallen van rechtswege.
Het afgelopen half jaar is door de Afdeling een duidelijke lijn ingezet, waaruit kan worden afgeleid dat zij ‘vage’ brieven, waarin om planologische medewerking wordt verzocht, niet snel als ‘aanvraag’ kwalificeert. En als er geen aanvraag is kan er nooit een vergunning van rechtswege ontstaan. Een uitspraak van 7 maart (ECLI:NL:RVS:2018:754) laat dat nog eens goed zien.
De appellant in deze procedure is eigenaar van een perceel waarop hij reguliere detailhandel wil realiseren. Op het perceel rust echter de bestemming ‘Bedrijventerrein’. Hij stuurt daarom een brief naar de gemeente waarin hij om planologische medewerking van het college verzoekt.
Ruim twee maanden later reageert het college per brief waarin het college het verzoek van appellant afwijst. Appellant deelt het college op zijn beurt mee dat het niet tijdig heeft beslist op het verzoek om reguliere detailhandel op het perceel te vergunnen. Daarmee heeft appellant naar eigen zeggen van rechtswege een omgevingsvergunning verkregen.
Het college is echter van mening dat de brief van appellant slechts als principeverzoek is aan te merken en het dus geen aanvraag om een omgevingsvergunning betreft. Daardoor is volgens het college in het geheel geen vergunning van rechtswege ontstaan. Het college weigert de door appellant verzochte bekendmaking.
Appellant laat het hier niet bij zitten en gaat achtereenvolgens in beroep bij de rechtbank en in hoger beroep bij de Afdeling.
Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling dat een aanvraag om omgevingsvergunning niet per se via het Omgevingsloket (OLO) hoeft te worden ingediend, maar dat dit ook op andere manieren kan, bijvoorbeeld door het – simpelweg – sturen van een brief aan het bevoegd gezag.
Uit eerdere uitspraken van de Afdeling blijkt dat een verzoek tot het verlenen van een omgevingsvergunning dan wel “zodanig concreet en ondubbelzinnig” moet zijn om als aanvraag in de zin van de Algemene wet bestuursrecht te gelden.
In deze procedure wordt de brief van appellant dan ook uitvoerig bestudeerd. In de brief van appellant staat onder meer:
In kader van bovenstaande en alle ontwikkelingen in en rondom Beek is mijn verzoek om planologisch mee te werken door te vergunnen dat de bestaande bebouwing gelegen aan de [locatie] kan worden gebruikt voor regulier detailhandel. Invulling van onderhavige leegstand zal in kader van uw 'Toekomstvisie 2010-2030 van de gemeente Beek' in het kader van optimaliseren en revitaliseren van bestaande bedrijventerreinen ten goede komen.
Op het eerste oog lijkt dit een concreet en ondubbelzinnig verzoek om als aanvraag te gelden en zou daarmee een vergunning van rechtswege ontstaan als niet tijdig op de aanvraag wordt besloten. Toch is dat in deze procedure niet het geval.
De Afdeling – de rechtbank daarmee volgend – vindt dat het verzoek namelijk (toch) geen aanvraag in de zin van de Algemene wet bestuursrecht is. Zij stelt dat het citaat uit de brief ‘geïsoleerd bezien, zou kunnen worden opgevat als een aanvraag om omgevingsvergunning, maar dat, gelet op de context van de brief, deze brief geen concreet verzoek tot het nemen van een besluit betreft’.
Om tot die conclusie te komen bundelt de Afdeling een aantal van de in eerdere procedures gegeven criteria (uitspraken Zevenaar en Drachten):
Het is geen vereiste om een aanvraag om omgevingsvergunning via het Omgevingsloket in te dienen. Uit de inmiddels gevormde jurisprudentie van de Afdeling kan echter wel worden afgeleid dat als er voor een andere wijze van indiening wordt gekozen een kritische toets van de Afdeling te verwachten is.
Uit de aanvraag om omgevingsvergunning zullen de specifieke details van het plan (die ook in het OLO moeten worden ingevuld) zeer concreet moeten blijken, waarbij ondubbelzinnig kenbaar moet worden gemaakt dat wordt beoogd om een aanvraag om omgevingsvergunning in te dienen. Alleen als daaraan wordt voldaan zal de Afdeling een verzoek als (serieuze) aanvraag behandelen.
Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.