Datum: 10 juli 2018
Gewijzigd 14 november 2023
Leestijd: +/- 2 minuten
De markt trekt gelukkig weer aan. Steeds meer bouwinitiatieven komen van de grond en de wens om daarbij snel tot realisatie en oplevering over te kunnen gaan is onverminderd groot.
Zoals u wellicht bekend is, heeft de wetgever enkele jaren geleden een (korte) vergunningprocedure (in principe 8 weken) geïntroduceerd om binnen korte tijd transformatie van leegstaande gebouwen mogelijk te maken. Ook zijn de mogelijkheden om met een korte procedure bepaalde uitbreidingen te realiseren verruimd. Dit betreft zogenoemde ‘kruimelgevallen’. Aanvankelijk was deze verkorte procedure ingegeven om de toenemende leegstand een halt toe te roepen, maar inmiddels blijkt dat korte vergunningprocedures ook in een tijd van economische opleving zeer gewenst blijven. Snel met de schop de grond in.
De afgelopen jaren is veelvuldig geprocedeerd over de vraag wat er binnen deze korte procedure allemaal mogelijk is. In een recente uitspraak van 25 april 2018 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak een aantal van haar oordelen over de reikwijdte van de (bouw)mogelijkheden binnen deze procedure naast elkaar gezet.
De hoogste tijd dus om u die mogelijkheden voor u op een rijtje te zetten.
De zaak die de Afdeling heeft aangegrepen om haar jurisprudentie over de kruimelgevallenregeling op een rijtje te zetten gaat over een vergunning voor een nieuwe basisschool in Amsterdam.
Op deze locatie was enige jaren geleden een schoolgebouw gesloopt. Sindsdien is het perceel braakliggend.
De vergunning waarover de Afdeling moet oordelen ziet op een nieuwe basisschool, bestaande uit twee bouwlagen en lessenaarsdaken. De afmetingen van het gebouw zijn circa 55 meter bij 25 meter. Omdat het bouwplan niet past in het bestemmingsplan “Buikslotermeer II” moet het stadsdeel Noord een vergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan verlenen.
Enkele omwonenden zijn het niet eens met deze vergunning, omdat zij de impact van het schoolgebouw ter plaatse te groot vinden. Zij stellen bij de Afdeling dat het niet mogelijk is om met een korte (kruimelgeval)procedure een compleet nieuw schoolgebouw te vergunnen.
De Afdeling zet in deze uitspraak een aantal uitgangspunten uit haar eerdere uitspraken op een rij. Dat levert de praktijk handige handvatten op en laat zien dat er erg veel mogelijkheden bestaan om met een korte procedure een omvangrijk bouwplan vergund te krijgen. De Afdeling somt in deze uitspraak de volgende uitgangspunten op:
In de uitspraak loopt de Afdeling deze criteria langs en constateert dat het bouwplan daaraan voldoet. Het stadsdeel Noord heeft dan ook de juiste vergunningsgrondslag gekozen en terecht een korte vergunningprocedure doorlopen. Een compleet nieuw schoolgebouw is hiermee binnen acht weken vergund!
Deze uitspraak maakt eens te meer duidelijk dat ook (zeer) omvangrijke bouwplannen met een korte procedure vergund kunnen worden. Daar liggen dan ook zeker kansen.
Nu het voor steeds meer gemeenten duidelijk wordt dat de ‘kruimelgevallenregeling’ voor ontwikkelaars ruime mogelijkheden biedt, valt het op dat veel gemeenten overgaan tot het opstellen van beleid, waarin nadere voorwaarden worden gesteld wanneer een vergunning kan worden verleend. Het is daarom altijd raadzaam om na te gaan of er specifiek gemeentelijk beleid in uw gemeente geldt als u vermoedt dat een bouwplan met een ‘kruimelgeval’ te vergunnen is.
Ook als gemeentelijk beleid in eerste instantie in de weg lijkt te staan aan uw bouwplan hoeft dat echter niet per definitie het geval te zijn. Een goed voorbeeld daarvan is te vinden in een recente uitspraak van de Afdeling van 27 juni 2018 over de transformatie van een opslagruimte naar een broodjeszaak in Pannerden.
Het beleid van de gemeente stelde als voorwaarde – kort gezegd – dat enkel een vergunning wordt verleend voor ander soort gebruik als dat ‘noodzakelijk’ is. Volgens concurrerende horecazaken was van een ‘noodzaak aan een broodjeszaak’ geen sprake en verwees daarbij naar de definitie van ‘noodzaak’ in het woordenboek.
De Afdeling gaat hier niet in mee en geeft aan dat er van een ‘noodzaak’ wel degelijk sprake is. De noodzaak wordt hier namelijk ingegeven door een ‘zwaarwegend ruimtelijk belang’. Dat belang ligt in het behoud van de leefbaarheid van kleine kernen. Met een broodjeszaak wordt de attractiviteit en de levendigheid van het centrum in Pannerden verhoogd, waarmee sprake is van een planologische verbetering. De vergunning past daarmee in het gemeentelijk beleid en is terecht verleend.
Al lijkt op het eerste oog misschien dat gemeentelijk beleid aan uw bouwplan in de weg staat, blijf altijd creatief. Elke (rechts)regel moet namelijk worden uitgelegd. En in die uitleg kunnen nogal eens mogelijkheden liggen.
Wilt u zelf duidelijkheid of uw bouwplan past binnen het bestemmingsplan? Voor een vaste prijs onderzoeken onze specialisten de mogelijkheden. Klik hier voor meer informatie over onze Quickscan bestemmingsplan.
Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.