Uit de praktijk

Proforto verovert de zakelijke markt met online bedrijfskleding

  744x      2 min      19 June 2017

De start-up Proforto van Jelle Gudden (28) en Rik Burgersdijk (27) is succesvol met het online verkopen van bedrijfskleding. Waren ze in 2015 nog de beste startende webwinkel van Nederland… dit jaar bezochten ze samen met Prins Constantijn internetgigant Alibaba. Poelmann van den Broek begeleidt deze energieke jongens op juridisch vlak. Heeft zo’n steile groeicurve ook wel eens een dipje? De jongens vertellen het u in deze aflevering van Start-ups & Downs.

Het succes van Proforto is gebaseerd op het inzicht van Jelle Gudden en Rik Burgersdijk dat ook de zakelijke markt gecharmeerd is van het gemak en de service van online inkopen. Proforto heeft inmiddels het grootste assortiment werkkleding en werkschoenen van Europa en levert de bestelling met een paar muisklikken de volgende dag.

Geen verschil tussen B2B en B2C

Jelle had samen met Rik al een paar webshops zoals slaapshopper.nl voor pyama’s. Hij vertelt hoe hij op het idee kwam voor Proforto: “Tijdens een netwerkbijeenkomst ontmoette ik een verkoper die voornamelijk aan bedrijven levert. We wisselden onze ervaringen uit, hadden het over verkooptechnieken en klanteisen. Na dat gesprek bedachten Rik en ik dat er eigenlijk een onnatuurlijk onderscheid wordt gemaakt tussen business-to-business en business-to-consumer. In beide gevallen heb je te maken met een mens van vlees en bloed, die precies weet wat hij wil en geen zin heeft in gedoe. Zo ontstond onze webshop in bedrijfskleding. Al gauw zaten we op 40 orders per dag en het werden er steeds meer.”

Wég cashflow

Totaal gefocust op het voldoen aan de vraag van de klant en het bijhouden van de snelle groei, denken Jelle en Rik er niet aan om reserves in te bouwen. Rik: “Moet je je voorstellen… twee jonge jongens die binnen een paar maanden de omzet zien groeien van tienduizend naar een miljoen euro. En dan blijven ineens de opdrachten uit, omdat de vakantieperiode aanbreekt. Wég cashflow. Dat was een serieus dieptepunt.”

Risico’s uitsluiten

Gelukkig loopt het goed af. De Rabobank herkent de potentie van de onderneming en biedt hulp in de vorm van financiering. Nu komt alles in een stroomversnelling. De accountant tipt Jelle en Rik om de verkoop- en inkoopovereenkomsten te herzien. Zo komen ze in contact met Tom Teggelaar van Poelmann van den Broek. Rik lacht: “De accountant zei letterlijk: als je een goede zoekt, dan moet je Tom hebben. En dat klopt. Hij weet dat we afhaken als het te juridisch wordt en dat we ons niet gauw wat laten vertellen. Honderd procent alle risico’s uitsluiten, dat is bijvoorbeeld niets voor ons. Tom behoedt ons voor de echt grote gevaren, perfect dus.”

Nieuwe expertise

Inmiddels is Proforto de status van start-up eigenlijk wel ontstegen. De omzet is gegroeid naar een paar miljard. Maar juist doordat ze snel groeien, belanden ze steeds weer in een nieuwe, onbekende fase waarin ze hulp van ervaren ondernemers goed kunnen gebruiken. Zo krijgen ze regelmatig advies van de oprichters van Bol.com. Jelle: “Daar ben ik wel trots op, dat zij ons leuk vinden en de moeite nemen om tijd en energie in ons bedrijf te steken. Dat kunnen we goed gebruiken. We groeien nog steeds hard, we hebben steeds weer nieuwe expertise nodig.”

Je hebt te maken met een mens van vlees en bloed, die precies weet wat hij wil en geen zin heeft in gedoe. – Jelle Gudden, medeoprichter Proforto

Meer weten over Proforto?

Bezoek www.proforto.nl


Lees ook


Stuur Tom uw reactie of vraag:


  • Uw reactie wordt niet online geplaatst. U kunt erop vertrouwen dat wij uw persoonlijke gegevens verwerken volgens onze privacy policy.

Als professional blijft u met onze nieuwsbrief altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.