Datum: 04 juli 2018
Gewijzigd 14 november 2023
Geschreven door: Valerie Lipman
Leestijd: +/- 2 minuten
Sinds 25 mei 2018 zijn, met de invoering van de AVG, de privacyrechten van betrokkenen versterkt en kan iedereen – die meent dat zijn of haar persoonsgegevens op een onrechtmatige wijze worden verwerkt - een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ruim 600 betrokkenen hebben inmiddels gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.
Opvallend hierbij is dat veel problemen worden ondervonden bij het verwijderen van persoonsgegevens. Betrokkenen willen hun gegevens bij een organisatie of online laten verwijderen, bijvoorbeeld omdat ze geen nieuwsbrieven of reclame meer willen ontvangen, en krijgen dat niet voor elkaar of lopen bij de betreffende organisatie tegen de muur. Bijna een derde van de klachten gaat hierover. Daarnaast klagen betrokkenen voornamelijk over het niet mogen inzien van hun persoonsgegevens en over ongewenste verstrekking van hun gegevens aan derden. Het grootste deel van de klachten gaat over bedrijven, ruim 85 procent(!), en de rest betreft overheidsinstanties. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft alle klachten in behandeling genomen.
Wilt u een klacht over uw organisatie bij de Autoriteit Persoonsgegevens voorkomen? Zorg er dan voor dat uw organisatie helemaal ‘privacy-proof’ is. Kunt u hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met (een van) onze privacyspecialisten: Valerie Lipman of Annemarie van Woudenberg. Wij staan graag voor u klaar.
U kunt het nieuwsbericht van de Autoriteit Persoonsgegevens hier lezen.
Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.