Datum: 21 februari 2024
Gewijzigd 21 februari 2024
Geschreven door: Juuk Hulshof en Floris Pels Rijcken
Leestijd: +/- 2 minuten
Een ATO, ofwel Aansluit- en Transportovereenkomst, is een contract tussen een afnemer en de netbeheerder, waarin afspraken zijn verwoord over de aansluiting het verzorgen van transport door de netbeheerder.
Een ‘firm ATO’ verwijst naar een overeenkomst met een gegarandeerde en vaste transportcapaciteit, onafhankelijk van het tijdstip of de situatie in het net. Dat is nu de norm. Daar mag een netbeheerder, met de huidige regelgeving, in beginsel niet van afwijken.
In tijden van schaarste is het wenselijk om meer flexibiliteit aan te bieden. Bijvoorbeeld door aangeslotenen niet een vaste transportcapaciteit aan te bieden, maar enkel naargelang er ruimte is op het net. Bijvoorbeeld in de nachtelijke uren. Een degelijk flexibel contract wordt een ‘non-firm ATO’ genoemd.
Op 31 januari 2024 heeft de ACM een Codebesluit gepubliceerd naar aanleiding van een eerder ontwerpvoorstel van Netbeheer Nederland. Dit voorstel introduceert voorwaarden in de Netcode elektriciteit waardoor netbeheerders in congestiegebieden non-firm ATO's kunnen aanbieden. Hierdoor kunnen nieuwe of bestaande partijen die hun netgebruik flexibel kunnen inrichten, ruimte vrijmaken op het net voor andere partijen. Dit draagt bij aan het verminderen van netcongestie en ondersteunt de energietransitie. Als tegenprestatie voor het accepteren van een non-firm ATO, waarbij de levering kan worden onderbroken, ontvangen deze partijen een korting op hun nettarief. Dit kan vooral interessant zijn voor partijen die flexibel zijn in hun elektriciteitsgebruik.
Met name voor partijen die kunnen spelen met het moment van het gebruik van elektriciteit en dus flexibel zijn in hun energieverbruik, kan deze ontwikkeling interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die het productieproces 's avonds laten plaatsvinden of auto's in de avond laten opladen.
Meer weten over het afsluiten van een non-firm ATO? Neem vrijblijvend contact met ons op.