Cookiecrisis: Waar moet uw cookiebanner aan voldoen?

Een goede cookiebanner is onmisbaar voor het succes van uw website en goede online marketing. Cookies helpen ondernemingen om bezoekersgedrag te analyseren, marketingstrategieën te optimaliseren en een betere gebruikerservaring te bieden. Maar als u de cookies niet op de juiste manier inregelt, kan dit leiden tot verlies van waardevolle gegevens, minder effectieve advertenties en mogelijk zelf boetes van overheidsinstanties. Het is daarom essentieel om te voldoen aan de wetgeving rondom cookies. In deze blog bespreekt Daniek Regterschot waarom een goede cookiebanner belangrijk is en hoe u dit op de juiste manier doorvoert.

#tech
#retail

Datum:  24 oktober 2024

Gewijzigd  24 oktober 2024

Geschreven door:  Daniek Regterschot

Leestijd:  +/- 3 minuten

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites op de computer of telefoon van de gebruiker worden geplaatst. Ze worden gebruikt om informatie op te slaan, zoals gebruikersvoorkeuren en activiteiten op de website. Er zijn verschillende soorten cookies, elk met een eigen doel:

Indien cookies persoonsgegevens verzamelen (zoals bij de tracking cookies en mogelijk ook de analytische cookies), dan is de gebruiker van de cookies gebonden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De website-eigenaar moet dan toestemming vragen aan de bezoeker voor het gebruik van cookies. 

Handhaving door de Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft aangekondigd vanaf 2024 strenger te controleren op het juiste gebruik van cookiebanners. Websites die cookies plaatsen, moeten voldoen aan de regels van de AVG en de Telecommunicatiewet. Gebruikers moeten duidelijke en volledige informatie ontvangen en expliciet toestemming geven voor het verwerken van persoonsgegevens via cookies. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot boetes. Zo legde de AP afgelopen zomer nog een boete van € 600.000,00 op, in verband met het niet vragen van de vereiste toestemming. 

Google Consent Mode V2

Tegelijkertijd heeft Google ook de nieuwe Consent Mode V2 geïntroduceerd. Deze functie registreert de cookievoorkeuren van websitebezoekers en voorkomt ongeoorloofd gebruik van data voor marketingdoeleinden. Om bijvoorbeeld Google Ads te kunnen blijven gebruiken, is het noodzakelijk om de Consent Mode V2 te implementeren. 

Belang voor van een goede cookiebanner

Het is essentieel dat uw cookiebanner voldoet aan de eisen van de AVG en de Telecommunicatiewet, zodat u boetes en reputatieschade kunt voorkomen en de privacy van uw gebruikers respecteert. Een goed ingericht cookiebeleid toont aan dat uw bedrijf privacy serieus neemt. 

Praktische tips voor een goede cookiemelding

  1. Controleer uw cookiebanner, zorg er bijvoorbeeld voor dat:
    • De bezoeker de cookies net zo makkelijk moet kunnen weigeren als accepteren. Verberg keuzes niet en gebruik geen onopvallende link in de tekst;
    • Vinkjes niet automatisch aan staan;
    • Uw cookiebanner informatie geeft over het doel waarvoor de cookies worden gebruikt;
    • U bezoekers informeert over het intrekken of wijzigen van de gegeven toestemming.
  2. Gebruikt u Google Ads? Implementeer dan Google Consent Mode V2, om uw Google Ads-campagnes effectief te houden.
  3. Zorg ervoor dat uw privacy- en cookiebeleid op uw website actueel zijn en in lijn met de wet- en regelgeving. 

Ter afsluiting

De regelgeving rondom cookies hebben verstrekkende gevolgen voor uw online marketing, en daarmee ook mogelijk voor uw omzet. Zorg er dus voor dat uw cookiebanner en uw privacy- en cookiebeleid in lijn is met de geldende wet- en regelgeving. 


Blijf scherp

Twijfelt u of uw banner of beleid voldoet aan de gestelde eisen? Laat uw cookiemelding en cookiebeleid dan toetsen door onze specialisten op het gebied van IT- en privacy recht. 

Contact

Meer over dit onderwerp: