Functionele smartphonereclame: de start-up van Marc van de Logt

Hoe zorg je ervoor dat je start-up doorgroeit naar een succesvol volwassen bedrijf? Poelmann van den Broek helpt u met de juridische vraagstukken. In deze blog ‘Start-ups & Downs’ leest u de praktijkverhalen. Zo vertelt Marc van de Logt hoe hij het opstarten van zijn bedrijf Smartphone Reiniger ervaart, waarmee hij een smartphone-reclamegadget aanbiedt.

Datum:  20 februari 2018

Geschreven door:  Erik Jansen

Leestijd:  +/- 2 minuten

Hoe zorg je ervoor dat je start-up doorgroeit naar een succesvol volwassen bedrijf? Poelmann van den Broek helpt u met de juridische vraagstukken. In deze blog ‘Start-ups & Downs’ leest u de praktijkverhalen. Zo vertelt Marc van de Logt hoe hij het opstarten van zijn bedrijf Smartphone Reiniger ervaart, waarmee hij een smartphone-reclamegadget aanbiedt.

Een nieuw bedrijf starten heeft tijd nodig, zo weet Marc inmiddels. Maar ook weer niet zo heel veel tijd, want binnen twee jaar is Smartphone Reiniger van een eerste idee uitgegroeid tot een bedrijf dat lekker begint te draaien en waarvan hij de groei zelfs even moest remmen omdat hij het goed wil doen. En dat allemaal omdat hij het als grafisch vormgever wel een beetje gezien had…

Marc: “In 2012 begon ik als freelance grafisch vormgever, nadat ik voor verschillende werkgevers had in loondienst had gewerkt. Na vier jaar merkte ik dat ik qua werkzaamheden in herhaling begon te vallen en daardoor steeds minder enthousiast werd. In die periode begon ik ook met het leveren van promotiematerialen en zo kwam er een gadget op mijn pad waarmee je smartphones kunt reinigen via een zelfklevend doekje. Ik was direct verkocht. Toen heb ik zelf het concept van Smartphone Reiniger bedacht en opgezet, inclusief de naam. Eerst deed ik het naast mijn andere werk, tot ik heb besloten om te stoppen als freelance grafisch vormgever en fulltime door te gaan met mijn nieuwe bedrijf.”

De start-up van Marc in het kort

Begin 2016 begon Marc met zijn bedrijf Smartphone Reiniger. Daarmee biedt hij bedrijven een kleine, handige gadget aan die helemaal in huisstijl of met een reclameboodschap kan worden besteld. ‘Uw merk in de hand van de klant’ noemt Marc het op zijn site. Het grote voordeel van de reinigende reclame is dat hij eenvoudig op de smartphone geplakt kan worden voor later gebruik. Zo blijft het merk of de reclameboodschap lang in beeld bij de doelgroep.

Leveren aan gerenommeerde partijen

De aantallen die Marc verkocht, werden steeds groter. Ook zijn klantenkring breidde zich uit met steeds mooiere referenties, zoals Politie Antwerpen, De Persgroep, Mercure Hotels, diverse gemeentes en Dienst Uitvoering Onderwijs: “Mijn site wordt steeds meer gevonden, ook door gerenommeerde partijen. Het mooiste is dat ik de grootste order tot nu toe binnen heb gehaald door zelf koude acquisitie te doen. Dat vind ik de grootste up van dit jaar, want koude acquisitie is niet mijn favoriete bezigheid. Een andere up is dat ik me begin 2017 had voorgenomen om afscheid te nemen van mijn webdesignwerkzaamheden en dat is gelukt. Het was niet makkelijk, maar vooralsnog is het een goede zet geweest.”

Beperkingen accepteren

Een luxeprobleem, zo kunnen we de eerste down van Marc wel noemen. Hij heeft namelijk de uitbreiding van zijn werkgebied naar België beperkt om eerst meer continuïteit in Nederland te kunnen realiseren: “Ik wilde eigenlijk veel sneller groeien, maar doordat ik een control freak ben, loop je dan wel tegen beperkingen aan. Het neerzetten van Smartphone Reiniger heeft gewoon tijd nodig en dat moet ik accepteren. Ook heb ik geleerd om niet alles alleen te willen doen, maar hulp in te schakelen wanneer dat nodig is. Anderen kunnen mij óók verder helpen.”

Nog een down die Marc heeft meegemaakt is het afscheid nemen van een voormalige compagnon waarmee hij samen een B.V. had opgericht. Grappig detail: de afwikkeling hiervan is helemaal op eigen kracht gelukt, zonder dat daar een advocaat aan te pas hoefde te komen.

Uitbreiden in de toekomst

De toekomst ziet er rooskleurig uit, vertelt Marc: “Voor 2018 voorzie ik minstens zo’n succesvol jaar als 2017 was. Ik wil uitbreiden naar een totaal van acht West-Europese landen. In Nederland loopt het al heel aardig en ook vanuit België krijg ik regelmatig aanvragen. Dat wil ik gaan doorzetten naar andere landen, met Italië en Denemarken als eerste twee. Daar heb ik contacten en dus is het voor mij makkelijk om die markten als eerste te verkennen. Daarnaast ga ik een consumententak opzetten van mijn bedrijf, onder een andere naam. Poelmann van den Broek helpt mij daarbij door te adviseren over bescherming van merkrecht en auteursrecht.”


Blijf scherp

Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.