In ‘Wat is uitspraak?’ peilen we de juridisch intuïtie van ondernemers. Deze keer: mag u een handelsnaam van een concurrent als domeinnaam of als AdWord gebruiken? Bekijk de video waarin vier ondernemers en Valerie Lipman, advocaat ondernemingsrecht, intellectuele eigendom & ICT en privacy, hun visie met u delen.
Datum: 30 mei 2018
Gewijzigd 06 november 2024
Geschreven door: Valerie Lipman
Leestijd: +/- 2 minuten
In de praktijk wordt een handelsnaam of merk vaak gebruikt als (onderdeel van) een domeinnaam. Doordat er diverse extensies mogelijk zijn (.nl, .com, .net, en sinds 2013 nog veel meer) kan het zo zijn dat verschillende partijen gebruik maken van nagenoeg dezelfde domeinnaam. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn, omdat partijen hetzelfde merk of dezelfde handelsnaam gebruiken voor totaal verschillende producten of diensten. In dat geval kunnen de twee bijna dezelfde domeinnamen in beginsel gewoon naast elkaar bestaan. Dit is anders wanneer twee partijen naast elkaar dezelfde handelsnaam of hetzelfde merk gebruiken voor dezelfde producten of diensten en deze ook allebei als onderdeel van een domeinnaam gebruiken. In dat geval zal worden gekeken wie het eerst gebruik maakte van de handelsnaam of het eerst een merkrecht registreerde. De partij met het oudste recht kan het gebruik van de handelsnaam of het merk door de andere partij dan mogelijk verbieden.
Het kan echter ook zo zijn dat een concurrent besluit een domeinnaam te registreren waarin de handelsnaam of het merk van zijn concurrent voorkomt, terwijl hij zelf van een totaal andere naam gebruik maakt. De domeinnaam verwijst dan vervolgens naar zijn eigen website, waarop zijn eigen producten of diensten worden aangeboden. Zolang voor een bezoeker van de website duidelijk is om welke partij het gaat, is dit in beginsel toegestaan. Van belang is dat niet de indruk wordt gewekt dat er een commerciële band bestaat tussen de domeinnaamhouder en de merkhouder. Ook kan het zo zijn dat de handelsnaam of het merk wordt gebruikt in een domeinnaam van een wederverkoper. Dat is toegestaan, mits de wederverkoper de producten daadwerkelijk verkoopt en ook duidelijk maakt wat de relatie met de merkhouder is.
Ook kan een merk van een concurrent als zoekwoord worden geregistreerd in de advertentie dienst van Google. Zo kan NIKE bijvoorbeeld ADIDAS als zoekwoord registreren, om vervolgens een advertentie te tonen met producten van NIKE, wanneer iemand zoekt op ADIDAS. Dit is ook toegestaan, mits uit de advertentie voldoende duidelijk blijkt wie de aanbieder van de producten of diensten is. Voor de beoordeling is bijvoorbeeld van belang of de naam van de adverteerder in de advertentietekst wordt genoemd en of het merk van de concurrent daarin ook genoemd wordt. Wanneer de advertentie onvoldoende duidelijk maakt van wie deze afkomstig is, kan sprake zijn van een merkinbreuk.
Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.