Hoe om te gaan met te laat geleverde of beschadigde bouwmaterialen?

Een dakdekker bestelt regelmatig materialen, zoals dakbedekking, bevestigingsmaterialen en isolatie, bij een bouwhandel. Vaak verklaren bouwhandels dat de Algemene Hibin Verkoop- en Leveringsvoorwaarden Bouw- en Afbouwmaterialen (ook wel bekend als de “Hibin-voorwaarden”) van toepassing zijn op de levering. Deze voorwaarden regelen de rechten en verplichtingen met betrekking tot de levering van bouwmaterialen. De Hibin-voorwaarden beschrijven onder andere óf en wanneer de bouwhandel aansprakelijk is voor beschadigde of te laat geleverde bouwmaterialen. In deze blog lichten David Opsteen en Noreen Sturris deze bepalingen uit de Hibin-voorwaarden toe.

 

Dit artikel is tevens gepubliceerd in vakblad Roofs

#bouw

Datum:  17 december 2024

Gewijzigd  17 december 2024

Geschreven door:  David Opsteen en Noreen Sturris

Leestijd:  +/- 3 minuten

De bouwmaterialen zijn te laat geleverd: wat nu? 

Volgens de Hibin-voorwaarden moet de bouwhandel zich inspannen om de afgesproken levertijd na te komen. De bouwhandel is doorgaans niet aansprakelijk voor schade door een te late levering, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid. Dat is echter een hoge drempel die niet gauw gehaald wordt. Bovendien mag u bij een vertraagde levering de bestelling niet annuleren, ontbinden of betaling weigeren.

Om ervoor te zorgen dat u eventuele schade door een te late levering van bouwmaterialen kunt verhalen op de bouwhandel, is het belangrijk vooraf duidelijke afspraken te maken waarin uitdrukkelijk wordt afgeweken van artikel 6 uit de Hibin-voorwaarden. Bij een te late levering kan het bijvoorbeeld handig zijn dat de bestelling geannuleerd mag worden, zodat de materialen elders besteld kunnen worden. Daarnaast kunnen afspraken worden gemaakt over de gevolgen van te late levering, zoals aansprakelijkheid voor (gevolg)schade of het betalen van een contractuele boete.

De bouwmaterialen zijn beschadigd tijdens transport: wat nu? 

Wanneer bouwmaterialen door de bouwhandel op locatie worden geleverd, moet u direct controleren of deze overeenkomen met de geplaatste bestelling. Indien er afwijkingen zijn (denk aan: aantal, hoedanigheid of schade door transport), dient de transporteur dit op de vrachtbrief te vermelden en moet de ontvanger dit binnen 24 uur na aflevering bij de bouwhandel melden. Als dat niet gebeurt, dan vervalt het recht om deze schade in een later stadium te claimen.

De geleverde bouwmaterialen hebben gebreken: wat nu?

Bij ontvangst is het vaak niet meteen mogelijk om de volledige levering bouwmaterialen op gebreken te controleren, zoals bij een grote zending dakpannen. Regelmatig wordt pas bij het uitpakken van de pallets ontdekt dat bijvoorbeeld een aantal dakpannen scheuren vertoont. Volgens de Hibin-voorwaarden moet de ontvanger binnen 8 dagen na het moment waarop zij de scheuren in de dakpannen “redelijkerwijs had kunnen ontdekken”, de bouwhandel per e-mail informeren over de aard van het gebrek (scheuren in de dakpannen) en het aantal getroffen bouwmaterialen (bijvoorbeeld hoeveel strengen gescheurde dakpannen bevatten). Dit houdt in dat de ontvanger niet direct na ontvangst alle dakpannen hoeft te inspecteren, maar dit wél binnen een redelijke termijn na ontvangst zal moeten doen. Belangrijk is dat de dakpannen na constatering van de gebreken niet meer worden gebruikt, zoals door ze al op het dak te plaatsen. Gebeurt dit wel, dan vervalt de aansprakelijkheid van de bouwhandel voor de gebreken. Let wel: geringe afwijkingen in maat, gewicht, kleur en/of oppervlaktestructuur zijn toegestaan en dus geen gebreken op grond waarvan de levering mag worden afgekeurd. 

Tips voor de praktijk 


Blijf scherp

Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.

Contact

Meer over dit onderwerp: