Makkelijker bankieren in het buitenland: de start-up van Jerry Everett

Hoe zorg je ervoor dat je start-up doorgroeit naar een succesvol volwassen bedrijf? Poelmann van den Broek helpt u met de juridische vraagstukken. In deze blog 'Start-ups & Downs' leest u de praktijkverhalen. Zo vertelt Jerry Everett wat hij tegenkomt bij het opstarten van zijn telecomdienst Sojourner Assay, dat sms-jes automatisch doorstuurt.

Datum:  18 april 2017

Geschreven door:  Erik Jansen

Leestijd:  +/- 2 minuten

Hoe zorg je ervoor dat je start-up doorgroeit naar een succesvol volwassen bedrijf? Poelmann van den Broek helpt u met de juridische vraagstukken. In deze blog 'Start-ups & Downs' leest u de praktijkverhalen. Zo vertelt Jerry Everett wat hij tegenkomt bij het opstarten van zijn telecomdienst Sojourner Assay, dat sms-jes automatisch doorstuurt.

Inspiratie voor de nieuwe telecomdienst haalt Jerry uit z'n privésituatie. Dit jaar verhuisden hij en zijn vrouw - die Zuid-Afrikaanse roots heeft en in Denemarken woonde - van Canada naar Nederland. Hij vertelt: “Als internationale familie hebben we vijf mobiele telefoons met sim-kaarten uit vijf verschillende landen. Dat is nodig omdat we van onze banken in al die landen sms’jes krijgen met codes voor internetbankieren. Behoorlijk omslachtig en duur, vind ik. Daarom zet ik nu een dienst in de markt die sms-berichten automatisch doorstuurt naar één mobiele telefoon."

Jerry is een ervaren zakenman. Zo ontwikkelde hij samen met een zakenpartner de succesvolle online vergaderdienst OnConference. Je kunt dus stellen dat hij het klappen van de zweep wel kent. Toch loopt ook hij tegen bepaalde dingen aan met zijn nieuwe bedrijf. "Ik blijf continu leren", lacht hij. "Zo wil ik graag meer weten over de EU-markt en ben ik benieuwd naar de gevolgen van de Brexit." Jerry is erg blij met de hulp die Poelmann van den Broek hem biedt: “Zij fungeren als klankbord, waar ik in vertrouwen mee kan sparren. Juridische hulp is van levensbelang voor elk bedrijf. En zeker voor start-ups is het belangrijk om de wet- en regelgeving goed te kennen en hieraan te voldoen.”

De start-up van Jerry in het kort

Van idee naar uitvoering... Jerry vertelt hoe hij het heeft aangepakt. "Ik begon met een online onderzoek naar de kansen voor mijn idee. Al snel bleek dat niemand iets dergelijks aanbiedt en dat er wel veel zoekopdrachten in Google zijn naar deze mogelijkheid. Na deze inventarisatie heb ik een test gedaan met een prototype voor de Verenigde Staten en Canada, mijn grootste afzetmarkten." De wereldwijde belangstelling voor het automatisch doorsturen van sms-berichten werd Jerry duidelijk na de livegang: “al in de testfase kreeg ik tientallen aanmeldingen.”

Een probleem en twee hoogtepunten

Al snel kwam er echter een probleem aan het licht: mensen waren wel geïnteresseerd in de dienst, maar haakten af op het moment dat ze ervoor moesten betalen. Jerry: "Dit was een grote teleurstelling, maar ik heb ervan geleerd. Te snel om een betaling vragen, dat werkt niet. Daarom mogen geïnteresseerden de dienst nu eerst een maand gratis proberen.'

De grote belangstelling voor de nieuwe dienst was een duidelijk hoogtepunt voor Jerry. "Ik moest op een bepaald moment zelfs de test stoppen, omdat er meer aanmeldingen waren dan ik kon verwerken. Een ander hoogtepunt is dat ik ontzettend veel lokale professionals heb leren kennen. Zo ben ik aangesloten bij Startup Nijmegen, een netwerk van ondernemers die start-ups helpen."

Bv in plaats van eenmanszaak

Poelmann van den Broek helpt Jerry bij het opzetten van een bv, dat voor hem de voorkeur heeft boven een eenmanszaak: “Niet zozeer om aansprakelijkheid en risico’s te minimaliseren, maar omdat klanten in mijn branche verwachten dat ze zakendoen met een bv. Bovendien kan ik met een bv overal in Europa eenvoudig zakendoen.”

Benieuwd hoe het eind 2017 met Jerry gaat? lees hier verder.


Blijf scherp

Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.