Uw werknemer waarschuwen na een incident? Rechter: zorgvuldig onderzoek is doorslaggevend!

Uw werknemer waarschuwen na een incident? Zorgvuldig onderzoek is doorslaggevend.

Datum:  05 mei 2022

Gewijzigd  14 november 2023

Leestijd:  +/- 2 minuten

Waarschuwingen aan werknemers mogen niet zomaar in een personeelsdossier worden bewaard. De kantonrechter oordeelde in deze uitspraak dat een werkgever een aantekening uit het dossier van een werknemer moet schrappen. Door de ‘opdrachten’ van de kantonrechter omtrent het geven van waarschuwing op te volgen, kunt u dit voorkomen.

De casus

De kantonrechter in Zutphen floot een werkgever terug, die een badmeester een disciplinaire straf oplegde, omdat hij op intimiderende wijze en met luide stemverheffing gasten toesprak. De badmeester wilde gedurende een les de bodem van het bad verstellen. Om dat te kunnen doen, moeten alle gasten het bad verlaten en wachten tot de badmeester klaar is. Een badgast wilde daar niet aan meewerken. De badmeester maakte duidelijk dat dit om veiligheidsredenen niet mag, met een provocerende reactie van de badgast tot gevolg.

De vestigingsmanager van het zwembad besloot vervolgens om de badmeester een disciplinaire straf, in de vorm van een officiële waarschuwing, op te leggen. De waarschuwing werd opgenomen in het personeelsdossier. Ongeveer een week later werd de waarschuwing omgezet naar een aantekening, omdat de waarschuwing een te zware maatregel werd geacht. Ook de aantekening werd opgenomen in het dossier. De badmeester liet het hier niet bij zitten. 

De beslissing

De kantonrechter overweegt uiteindelijk dat een werknemer zich kan verzetten tegen het invoeren van bepaalde informatie in het personeelsdossier, indien dat in strijd is met de verplichtingen uit het goed werkgeverschap. Een werkgever moet een dergelijke aantekening laten voorafgaan door een zorgvuldig (feiten)onderzoek. Ook moet de werkgever aan de werknemer de gelegenheid geven tot wederhoor. In deze casus is de aantekening niet voldoende zorgvuldig tot stand gekomen. De werkgever moet de aantekening uit het personeelsdossier verwijderen.

Conclusie

Wanneer u een aantekening of waarschuwing in het personeelsdossier van uw werknemer wil opnemen, heeft u in het kader van goed werkgeverschap een verplichting. U moet zorg dragen voor een zorgvuldig onderzoek en uw werknemer de gelegenheid geven tot wederhoor. Doet u dat niet, dan kan u de waarschuwing wellicht niet registreren. Een werknemer die zich vaker misdraagt kan op een later moment misschien niet worden ontslagen, wegens een gebrek aan dossier.

Heeft u begeleiding en/of advies nodig bij de aanpak van incidenten van uw werknemers? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen u graag verder.


Blijf scherp

Als advocaten voor ondernemers begrijpen wij het belang van voorop blijven. Samen met ons heeft u alle kansen en risico’s in het vizier. Neem gerust contact met ons op en laat u persoonlijk informeren over onze diensten.