Sinterklaas en kerst staan alweer voor de deur, wat betekent dat er tal van (online) aankopen worden gedaan voor het vullen van de schoen of de kerstsok. Er is daarbij natuurlijk niks leuker dan het vinden van het perfecte cadeau, met ook nog eens een flinke korting. Veel (web)winkels doen daarom mee aan “Black Friday” en “Cyber Monday”. Hét moment van het jaar waarin behoorlijk gestunt wordt met de prijzen. Hoe hoger de korting, hoe interessanter voor de consument.
De verkoper wil de korting natuurlijk zo hoog mogelijk laten lijken door dit af te zetten tegen een zo hoog mogelijke verkoopprijs. Zo werd de verkoopprijs van een product door sommige ondernemers vlak voor een kortingsactie wel eens voor beperkte tijd verhoogd, om zo, op het oog, een hogere korting te kunnen aanbieden. Maar is dit zomaar toegestaan? En aan welke voorwaarden moeten de kortingsacties van een webshop voldoen? In dit artikel behandelen Valerie Lipman en Daniek Regterschot de belangrijkste aandachtspunten voor ondernemers ten aanzien van kortingsacties.
Datum: 27 november 2023
Gewijzigd 03 januari 2024
Geschreven door: Valerie Lipman en Daniek Regterschot
Dergelijke praktijken, waarin de verkoopprijs tijdelijk wordt verhoogd, zijn sinds 1 januari 2023 op grond van Europese regelgeving verboden. Het doel van deze regels is te voorkomen dat verkopers consumenten kunnen misleiden met kortingsacties. De nieuwe regels bepalen daarom dat een verkoper in het geval van een kortingsactie de korting moet afzetten tegen de laagste prijs van het product in de afgelopen 30 dagen.
Als een verkoper bijvoorbeeld op 1 juni een kortingsactie wil starten, moet de korting worden afgezet tegen de laagste prijs waarvoor de verkoper het product heeft verkocht in de periode van 30 dagen daaraan voorafgaand.
In de oude situatie kon een verkoper bijvoorbeeld twee weken voor de kortingsactie de prijs van een product verhogen van € 80 naar € 100 en daarna het product aanbieden volgens de actie: “Van € 100 nu voor € 70”.
Onder de nieuwe regels moet de laagste prijs in de voorafgaande 30 dagen worden opgenomen, en wordt de actie dus “Van € 80 nu voor € 70”. De regel geldt niet alleen voor kortingsacties voor specifieke producten, maar ook voor algemene prijsverminderingen, zoals “alleen dit weekend 20% korting op alle producten”. Per product zal bij deze actie de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen moeten worden opgenomen.
Op de hoofdregel, dat de korting moet worden afgezet tegen de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen, bestaan drie uitzonderingen.
Ten aanzien van producten die snel bederven geldt dat de verkoopprijs mag worden vermeld die direct voorafgaand aan de prijsvermindering is toegepast. Het is namelijk niet praktisch on gedurende de korte periode dat een dergelijk product kan worden aangeboden de prijs bij te houden. Ook is het vanuit duurzaamheidsperspectief wenselijk dat deze producten kort voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum nog met een flinke korting kunnen worden verkocht.
In de tweede plaats bestaat een uitzondering voor de situatie dat gebruik wordt gemaakt van een steeds verder oplopende, progressieve, korting. Denk aan een korting van eerst 10%, daarna 20% en dan 30%. In deze situatie mag de verkoper maximaal drie maanden de prijs blijven vermelden waarover de eerste korting gold. De eerste prijs moet dan wel de prijs zijn die in een periode van 30 dagen voor de eerste prijsvermindering gold.
Als de opeenvolging van prijsverminderingen wordt onderbroken door een tussentijdse prijsverhoging of wanneer er drie kalendermaanden sinds de eerste prijsvermindering zijn verstreken, geldt de algemene regel weer.
Stel dat er een korting van 10% wordt gegeven voorafgaand aan de Sinterklaas periode en weer 10% korting net voorafgaand aan de kerstperiode. In dat geval moet de korting die voorafgaand aan de kerstperiode wordt gegeven in mindering worden gebracht op de prijs van de Sinterklaaskorting. Doordat de kortingsperiode is onderbroken geldt immers de algemene regel weer en de prijs, inclusief Sinterklaaskorting, zal waarschijnlijk de laagste prijs zijn die in de afgelopen 30 dagen is gehanteerd.
De laatste uitzondering geldt ten aanzien van producten die minder dan 30 dagen in de winkel liggen of op een webshop worden aangeboden. In dat geval mag een verkoper de laagste verkoopprijs opnemen in een door hem te vermelden periode.
De gedachte hierachter is dat verkopers zo niet genoodzaakt zijn het product eerst 30 dagen voor de volledige prijs aan te bieden, voordat zij een kortingsactie kunnen houden waarbij de volledige prijs als de vorige prijs wordt vermeld. Let op: deze uitzondering geldt niet indien een verkoper een bepaald product eerder verkocht heeft, uit het assortiment heeft gehaald en later opnieuw gaat aanbieden.
Het adverteren met de tekst “Bijna uitverkocht” of een aftellende timer is in beginsel toegestaan, maar moet wel naar waarheid zijn. Indien dat niet het geval is zijn ze misleidend, en dus niet toegestaan. Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die wordt verstrekt en mogen niet onder druk worden gezet door valse urgentie of schaarste.
Zo is het niet toegestaan om te adverteren met “Nog 10 stuks beschikbaar”, terwijl dit niet het geval is. Ook is gebruikmaking van een aflopende timer niet toegestaan, wanneer de aanbieding na het aflopen daarvan nog doorloopt.
Concluderend is het adverteren met kortingen aan een aantal regels gebonden. Ten aanzien van van-/voorprijzen geldt bijvoorbeeld dat je goed de prijs van de producten moet bijhouden. Daarnaast is het belangrijk om altijd duidelijk en transparant te zijn ten aanzien van de gegeven kortingen.
Twijfelt u of u op de juiste wijze adverteert met kortingen? Vraag het een van onze gespecialiseerde advocaten via onderstaand formulier. Zij helpen u graag verder!