De traditionele arbeidsovereenkomst op retour?

Als productiebedrijf kunt u tijdens het productieproces tegen verschillende juridische hordes aanlopen. In onze campagnereeks 'juridisch advies aan de lopende band' nemen we 5 veelvoorkomende juridische hordes onder de loep. Wij helpen u deze te overwinnen.

Veel werkgevers maken gebruik van een traditionele arbeidsovereenkomst, maar je kunt je als werkgever nu juist onderscheiden door eens anders naar de arbeidsovereenkomsten te kijken. Een andere blik op de arbeidsovereenkomst kan een werkgever onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Sander Poelman bespreekt hoe dat kan, met bijvoorbeeld groene of visuele arbeidsvoorwaarden in dit artikel voor de campagnereeks 'juridisch advies aan de lopende band'.

#productie
#duurzaam

Datum:  24 november 2022

Geschreven door:  Sander Poelman

Leestijd:  +/- 2 minuten

De groene arbeidsovereenkomst

Het integreren van de groene doelstellingen van je onderneming met de arbeidsvoorwaarden van werknemers: het kan in de groene arbeidsovereenkomst. Op innovatieve manieren wordt de verbinding gezocht tussen duurzaamheid en de arbeidsrelatie.

Voorbeelden van groene arbeidsvoorwaarden zijn extra vakantiedagen of meer vakantiegeld als een werknemer met de trein of de fiets op vakantie gaat. Zo worden de extra reisdagen die daarmee gepaard gaan gecompenseerd. Ook kan gedacht worden aan een lagere reiskostenvergoeding voor werknemers die met de auto naar kantoor komen. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: bomen planten voor overuren, een bonus die naar een groen doel gaat, vrije dagen voor vrijwilligerswerk of een vegetarische lunch op kantoor.

Of en in hoeverre deze groene arbeidsovereenkomst bij de organisatie past, moet elke ondernemer voor zichzelf afwegen. Het doel is ook niet alleen dat een werkgever al deze voorwaarden in één arbeidsovereenkomst opneemt. Het doel is om werkgevers met een duurzaam oog naar de traditionele arbeidsovereenkomst te laten kijken.

Daarbij kan de werkgever zijn arbeidsovereenkomst ook aanpassen naar zijn doelgroep. Voor jonge werknemers geldt in veel grotere mate dat zij klimaat belangrijk vinden. Een groene arbeidsovereenkomst zal bij hen dus mogelijk eerder positief ontvangen worden, dan bij andere doelgroepen.

Uitblinken in arbeidsvoorwaarden

Over het algemeen vinden werkenden niet het salaris, maar de werksfeer het belangrijkste in hun arbeidsverhouding. Werkgevers kunnen zichzelf uitdagen om zich in arbeidsvoorwaarden te onderscheiden van concurrenten op de momenteel krappe arbeidsmarkt. 

Een werkgever kan zich uniek maken in de (secundaire) arbeidsvoorwaarden die hij toekomstige werknemers biedt. Zo kunnen niet alleen duurzame initiatieven, maar ook initiatieven op het gebied van gezondheid of ontspanning in de arbeidsrelatie opgenomen worden. Denk daarbij aan een gemeenschappelijk sport abonnement, hardlooptrainingen voor het kantoor of een maandelijks gratis bezoek aan de bioscoop. Ben creatief, want alles kan een arbeidsvoorwaarde zijn.

Flexibel werken?

Ook een goed en royaal thuiswerkbeleid kan in de huidige maatschappij bijna niet meer ontbreken. Thuiswerken maakt het combineren van werk en privé makkelijker en dat geeft de werknemer meer rust in zijn vrije tijd. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de werknemer thuis niet minder productief is dan op kantoor. Kortom: een betere mentale gezondheid van de werknemer, die vervolgens ook niet naar kantoor hoeft te komen. Ook een duurzame arbeidsvoorwaarde dus!

De visuele arbeidsovereenkomst

Een ander initiatief is de visuele arbeidsovereenkomst. Deze arbeidsovereenkomst is opgesteld met afbeeldingen en andere visualisaties van de arbeidsvoorwaarden. De arbeidsovereenkomst is daardoor makkelijker te begrijpen. Dat kan werknemers meer vertrouwen bieden. Deze werknemer zal immers beter begrijpen waar hij voor tekent. En alhoewel dit op juridisch vlak zeker enkele haken en ogen kan hebben, laat ook dit initiatief je anders kijken naar de traditionele arbeidsovereenkomst.

Conclusie

Een werkgever kan zich in de arbeidsovereenkomst onderscheiden in de arbeidsmarkt. Of het nou gaat om een groene of visuele arbeidsovereenkomst, of originele en aantrekkelijke (secundaire) arbeidsvoorwaarden: de werkgever doet er goed aan om te kijken waar juist hij zich en opzichte van zijn doelgroep kan onderscheiden. Met of zonder de traditionele arbeidsovereenkomst.


Blijf scherp

Vraagt u zich af hoe u zich kan onderscheiden als werkgever om personeel aan te nemen en te behouden? Neem dan vooral contact op met onze advocaten arbeidsrecht. Wij helpen u graag verder.

Contact

Meer over dit onderwerp: